Walkfeeling

Gå rätt med Walkfeeling® Rörelseträning™

Går och rör du dig på rätt sätt, dvs. det som är mest skonsamt och effektivt för din unika kropp?  Walkfeeling Rörelseträning handlar om att utforska ditt sätt att gå och göra små justeringar för att hitta ditt naturliga, och mest avlastade rörelsemönster.

Hur kan rätt sätt att gå påverka?

När du lär dig gå rätt och använda din kropp på ett mer skonsamt och effektivt sätt får kroppen möjlighet att återhämta sig och läka. Exempel på vad de som tränat Walkfeeling Rörelseträning upplever är förbättrad balans, ökad rörlighet, minskad spänning och värk samt mer avslappnad i kropp och sinne.

”Imorse kunde jag gå över 6 km utan att behöva pausa p.g.a. benen.  Jag behövde dock sakta ner när jag kom upp i fart då jag glömde bort mig och gick som vanligt, men det räckte att sakta ner och tänka på hur jag gick så la det sig igen. Känns sjukt kul att jag märker resultat redan efter 1 gång och jag längtar redan till uppföljningen för att se vad den kan ge . Tack snälla för hjälpen hittills.”

/TÖ

”Det är en ovärderlig investering för framtiden för mig. Att jag nu vill ändra mina egna gångsteg, innan min egen kropp tvingar mig att ändra min gång eller att jag blir stillasittande pga av smärta, eller i värsta fall blir tvungen att operera mig, det vill jag verkligen undvika.”

Anders 94 år

“Jag får ont för att jag rör mig fel. Då hjälper det inte att stärka eller stretcha en muskel. Man måste lära sig använda den rätt när man rör sig”

Olle 13 år

Olle hade ont i hälsenorna i två år. Det hindrade honom från att spela fotboll och utföra parkour. Han hade fått övningar från sjukgymnastik som han utförde disciplinerat för att stärka vaderna utan att det gjorde någon skillnad. Efter två månader med Walkfeeling kunde han springa och spela fotboll igen.

”Känslan när steget rullar på det sätt naturen först skapade mig är fantastiskt men allra störst är ändå den närvaro som min nya gångstil gör med mig dagligen.”

Jerker 45 år, VD

”Efter 3 h walkfeeling fick jag en muskelavspänning i hela kroppen och en helt ny kontakt med min kropp-Genom att Gå! Den känslan är fantastisk och önskar att fler får uppleva det.”

Maria 50 år, Leg sjukgymnast

”Barfotaskor eller gympadojor, landa med hälen eller framfoten först, göra knäböj med fötterna vinklade rakt fram eller utåt…. Jag har börjat inse att det inte spelar roll vad man gör, utan snarare hur man gör det! Jag ser fram emot fortsättningen…”

Pontus 27 år, Ingenjör

Kostnadsfri rörelseanalys

Rörelseträning på Walkfeeling Rörelsecenter

Vanliga frågor

Vad kan Walkfeelings® Rörelseträning™ göra för mig?

Syftet med vår Rörelseträning™ är att öka din kroppsmedvetenhet.  Genom att rörelseträna får du lära dig känna, förstå och använda din kropp igen! Du kan lära dig att gå och läka från dina skador, hantera din stress smartare eller bara lära dig njuta mer av din upplevelse i rörelse.

Vanliga anledningar till att människor tränar med oss:

  • Generell träning
    Förebyggande Rörelseträning™ eller bara njuta mer.
  • Rehabilitering
    Rörelseträning™ för att läka och återhämta sig.
  • Sport
    För dig som vill förbättra dina prestationer.

För vem är Walkfeelings® Rörelseträning™?

För människor i alla åldrar! Vi tror på att alla som vill kan lära sig att lyssna på sin kropp och uppleva den på nya spännande sätt. Det spelar inte heller någon roll om du tränar mycket eller inte alls.

Vilka fördelar och vinster finns det?

Potentiella fördelar

  • Minskar stress på jobbet, hemma och på fritiden
  • Mer avslappnad i kropp och sinne
  • Minskar spänningar i musklerna (i exempelvis nacke)
  • Minskar smärta i kroppen
  • Ökar rörlighet i muskler och leder
  • Lär sig röra sig med frihet

Potentiella vinster

  • Gå med lätta steg och med mindre smärta
  • Kunna sitta eller stå längre utan problem
  • Spela sporter med vännerna / leka med barnen
  • Undvika framtida operationer i leder
  • Kroppen läker effektivare efter operationer
  • Förstå orsaker till sina egna besvär
  • Förbättrar relation till sig själv och sin kropp

Finns ni på flera platser i Sverige?

Ja, vi har rörelsecoacher i Göteborg, Stockholm och Vilhelmina. Vår fysiska rörelsepark finns enbart i Göteborg. I övriga städer använder vi idrottslokaler eller ses utomhus.

Vad behöver jag tänka på inför ett träningspass?

  • Vid bokad tid, kom 10 minuter innan passet börjar
  • Respektera din, vår och andras tid
  • Avbokning av tid ska ske senast 48 timmar innan passet börjar
  • Inför Rörelseträning™ i gång behöver du inte byta om
  • Det finns möjlighet till omklädning
  • Kom med de skor du oftast har på dig under dagarna
  • Betalning för Rörelseträning™ sker på plats med kort

När man lärt sig gå, kan man lära sig springa då?

Ja, vi erbjuder Runfeeling® för dig som drömmer om att kunna springa igen, för löpare och idrottare som vill spara rörelseenergi eller optimera sitt rörelsemönster.