Walkfeelingpodden

Lyssna på oss – Walkfeelingpodden

Arbetar hela din kropp som ett team? Vad skulle det innebära för dig om den gjorde det? I Walkfeelingpodden funderar vi över vad som är orsak till smärta, stelhet och olika skador, och vad vi själva kan göra för att uppnå en större frihet när vi rör oss.

Walkfeelingpodden – alla avsnitt

Här nedan har vi samlat alla avsnitt av Walkfeelingpodden.  Du hittar också Walkfeelingpodden där poddar finns, t ex på Spotify eller iTunes.

Har du frågor eller uppslag på ämnen till framtida avsnitt av  Walkfeelingpodden är du välkommen att kontakta oss på podd@walkfeeling.se

Walkfeelingpodden med Murdo och Wivan

37: The Art of listening
Listening – the gift that keeps giving.

Om avsnittet
The founder of Walkfeeling and Runfeeling, Murdo Mackay, share his view on the experience of listening by heart to someone – And how it feels to be listened to.

36: Better circulation – Less pain!

Om avsnittet
Murdo Mackay, founder of Walkfeeling and Runfeeling, talks about how pain gives us whispers and signals, but also how we can live healthier and more free.

35: Potentialen i Runfeeling. ”Walkfeeling tapas”

Om avsnittet
Frihet, glädje och rörelse – är det möjligt för en 65-åring? Det menar Murdo Mackay som springer snabbare vid 65 års ålder än som 35-åring. Men, tro inte på allt vi säger; kom in och prova!

Runfeeling behöver fler coacher och i det här avsnittet hör du Murdo Mackay, grundare av Runfeeling, berätta mer om vad det innebär att vara en Runfeeling Rörelsecoach.

34: Walkfeeling och Runfeeling Academy. ”Walkfeeling tapas”

Om avsnittet
Att kunna arbeta med något som förändrar livet – inte bara personligen utan för många människor, och dessutom få en helt ny karriär!

Hör grundaren av Walkfeeling och Runfeeling, Murdo Mackay, berätta om utbildningarna i Walkfeeling och Runfeeling Academy.

33: Karriär som Rörelsecoach. ”Walkfeeling tapas”

Om avsnittet
Hur skulle det kännas att kliva upp på morgonen och veta att dagen fylls med glädje, möten och möjlighet att på riktigt hjälpa människor?

Hör om möjligheten att utbilda dig till Diplomerad Rörelsecoach i Walkfeeling Academy och Runfeeling Academy. Grundaren av Walkfeeling och Runfeeling, Murdo Mackay, bjuder in fler att i rollen som coach sprida rörelseglädje och frihet.

32: Är det för enkelt att säga JA? ”Walkfeeling tapas”

Om avsnittet

Hur kan ett enkelt “ja” tolkas olika?

Betyder det något annat om ett “ja” följs av en förklaring eller ett förtydligande?

Det här är något som grundaren av Walkfeeling och Runfeeling, Murdo Mackay, funderat mycket kring.

31: Du är unik! ”Walkfeeling tapas”

Om avsnittet

Hur ofta möts du som den unika person du är? Även om vi människor har många likheter så är alla unika. Det är en av grunderna i det synsätt som Walkfeeling och Runfeeling utgår ifrån.

Murdo Mackay, grundare av Walkfeeling och Runfeeling, brinner för att alla klienter ska känna sig sedda utifrån sina förutsättningar.

Man looking down

30: Huvud och nacke. ”Walkfeeling tapas”

Om avsnittet

Hur påverkas vårt rörelsemönster av hur vi håller huvudet? Vad innebär det för resten av kroppen om vi har spänningar i nacken?

Hör Murdo Mackay, grundare av Walkfeeling och Runfeeling ge sin syn på vikten av att titta framåt istället för ner i marken när vi går.

29: Hur kan 20 minuter förändra ditt liv? ”Walkfeeling tapas”

Walkfeelings grundare Murdo Mackay

Om avsnittet

Tänk om 20 minuter kan förändra ditt liv?

Grundaren av Walkfeeling och Runfeeling, Murdo Mackay, berättar om fördelarna med att göra en Rörelseanalys och vad klienter lärt sig av dem.

28: Maxa träningen – det lätta sättet.  ”Walkfeeling tapas”

Vikter

Om avsnittet

Går det att träna sig starkare och snabbare utan att pressa sig över gränsen? Måste vi ha blodsmak i munnen för att bli bättre löpare?

Grundaren av Walkfeeling och Runfeeling, Murdo Mackay, berättar hur du kan maximera din träning utan att plåga dig.

27: Kroppen talar – vad säger din? ”Walkfeeling tapas”

Walkfeelings grundare Murdo Mackay

Om avsnittet
Hur väl lyssnar du på kroppens signaler? Vilken skillnad blir det när vi börjar lyssna och känna efter istället för att bara köra på oavsett det kroppen “säger”?

I detta avsnitt av podden utvecklar grundaren av Walkfeeling och Runfeeling, Murdo Mackay, sina tankar kring att lyssna på kroppen.

26: Vem lärde dig att gå? ”Walkfeeling tapas”

Barn och vuxen håller handen

Om avsnittet
Ofta tänker vi att våra föräldrar lär oss att gå – men är det verkligen så? Och hur kommer det sig att de flesta barn rör sig fritt utan smärta medan många vuxna har ont när de rör sig?

Walkfeelings grundare Murdo Mackay ger sin syn på vem som borde lära av vem.

25: Lyssna på kroppen. ”Walkfeeling tapas”

Ont i knä

Om avsnittet
Hur skiljer sig Walkfeeling och Runfeeling jämfört med annan träning? Vad innebär det att lyssna på kroppen, och vad säger den?

Vi har pratat om det tidigare, och nu är vi där igen – att lyssna på kroppen.

Grundaren av Walkfeeling, Murdo Mackay, är med i avsnittet.

24: Nu räcker det! ”Walkfeeling tapas”

Enough is enough, anteckningsblock

Om avsnittet

“Enough is enough!”. Är du trött på att kroppen gör ont? Har du ledsnat på att inte kunna göra det du önskar i livet? Att du inte trivs på jobbet eller att någon annan del i livet inte är på det sätt du önskar?

23: Varför smärta? ”Walkfeeling tapas”

Walkfeelings grundare Murdo Mackay

Om avsnittet

Varför får vi ont i kroppen, utan att ens ha skadat oss? Och hur kommer det sig att du får tillbaka samma smärta eller värk trots att du fått en behandling eller skadan har läkt?

I avsnittet hör du grundaren av Walkfeeling, Murdo Mackay, om sin syn på smärta och hur sättet vi rör oss på kan påverka det allmänna hälsoläget i kroppen.

22: Flow!

Murdo Mackay i Walkfeelingpodden

Om avsnittet

Hur påverkas vår rörelse när vi får alla instrumenten (delarna) samstämda? Kan upplevelsen av hur vi går och springer förändras?

Hör Murdo Mackays syn på hur vi hittar takten, eller låten, som vår kropp vill röra sig till för att skapa en känsla av flow.

21: Roy Högberg – Knät har stoppat mig i 10 år. Men inte nu längre!

Roy i Walkfeelingpodden

Om avsnittet

Hur kommer det sig att en man som opererat knät flera gånger och fått höra att han aldrig mer ska springa, plötsligt klarar att jogga? Att en person som tidigare alltid fått ont av att köra bil kan köra fyra timmar i sträck utan smärta och utan att pausa?

När Roy Högberg kom till Walkfeeling första gången var han mycket skeptisk, men efter en Rörelseanalys och en första coaching förstod han att detta verkligen var något som kunde göra skillnad för honom. Tidigare tog han inflammationsdämpande tabletter för att minska svullnaden i knät efter fysisk aktivitet och nu är han i princip helt fri från sina knäproblem.

Kostnadsfri rörelseanalys

Gör en kostnadsfri rörelseanalys med en Walkfeeling Rörelsecoach för att ta reda på hur ditt rörelsemönster är idag och upptäck hur du med små justeringar kan återträna ett naturligt och avlastat rörelsemönster.

20: Varför är vi så hårda och dömande mot oss själva? Måste det vara så?

Murdo Mackay i Walkfeelingpodden

Om avsnittet

Murdo Mackay, grundare till Walkfeeling, väljer att alltid titta på vad som är bra hos en person – oavsett om det är fysiskt eller mentalt. Han menar att det är en styrka att först titta på vad som är positivt och bygga resten utifrån det.

19: Är du nyfiken på Runfeeling?

Murdo Mackay i Walkfeelingpodden

Om avsnittet

Runfeeling tar rejäla kliv framåt och nya coacher utbildas för att fler löpare ska kunna få hjälp att bli smärtfria, snabbare och springa med lätthet.

Gäst i podden är Murdo Mackay, grundare till Walkfeeling och Runfeeling. Han har under de senaste åren jobbat mycket med att utveckla koncepten kring Rörelseträning och berättar några av effekterna som klienter fått efter coaching hos Runfeeling.

18: Padid Talebpoor – Runfeeling har gjort mig snabbare i löpning, simning och cykling

Padid Talebpoor i Walkfeelingpodden

Om avsnittet

Sedan fyra år tränar och tävlar Padid triathlon på den längsta distansen, Ironman, och i våras hade han problem med ena vaden som hindrade honom från att springa. Efter bara några få coachingar hos Runfeeling var han smärtfri och sprang snabbare än han gjort någonsin tidigare.

Vad är det som skiljer Runfeeling från andra löpcoacher? Och hur kommer det sig att Rörelseträningen har hjälpt Padid att bli snabbare också i simning och cykling?

Resultaten som Padid Talebpoor fått gör att han till och med börjar ana att han kanske, kanske kan kvala till Ironman-VM på Hawaii tidigare än han trott!

Kostnadsfri löp- och rörelseanalys

Gör en kostnadsfri löp- och rörelseanalys med en Runfeeling Rörelsecoach för att ta reda på hur ditt rörelsemönster är idag och upptäck hur du med små justeringar kan återträna ett naturligt och avlastat rörelsemönster.

17: Vad händer på Walkfeeling?

Murdo Mackay i Walkfeelingpodden

Om avsnittet

Vad har hänt i Rörelsecentret i Mölndal under 2020? Är det inte ovanligt många Rörelsecoacher där och jobbar? The walking Scotsman, Murdo Mackay, gästar podden och berättar om nuläget och framtiden.

16: Älskar du ditt jobb?

Murdo Mackay i Walkfeelingpodden

Om avsnittet

Murdo Mackay, grundare av Walkfeeling och Runfeeling bjuder in fler att utbilda sig till Rörelsecoach.

“Would you love to coach people, helping them fulfill their dreams and reach a height they couldn’t previously dream of?”

15: Marie Gustafsson – Från sjukskrivning till handvolt!

Marie Gustafsson i Walkfeelingpodden

Om avsnittet

Efter två graviditeter hade Marie Gustafsson rejäla besvär i ryggen. Under långa perioder var hon sjukskriven och under ett halvår använde hon rullstol för att kunna ta sig iväg utanför hemmet. För åtta år sedan stelopererades hon i ryggen och efter det upplevde hon att inga muskler i kroppen fungerade som de skulle och hon har haft mycket ont. Hon har åkt jojo mellan olika terapeuter, sjukgymnaster och läkare men aldrig fått någon beständig hjälp.

För ett par månader sedan kontaktade hon Walkfeeling och efter bara några veckors Rörelseträning var hon utan smärta och kunde till och med testa några av sina gamla gymnastikövningar! Hör hennes berättelse om hur lusten till rörelse, livet och vardagen förändrats på sätt hon aldrig kunnat föreställa sig.

Kostnadsfri rörelseanalys

Gör en kostnadsfri rörelseanalys med en Walkfeeling Rörelsecoach för att ta reda på hur ditt rörelsemönster är idag och upptäck hur du med små justeringar kan återträna ett naturligt och avlastat rörelsemönster.

14: Jenny Holmgren – “Jag sa aldrig att jag hade ont eller besvär”

Jenny Holmgren i Walkfeelingpodden

Om avsnittet

Från att ha ägt ett gym, utbildat sig till osteopat och drivit egen klinik är Jenny Holmgren idag en av delägarna i Walkfeeling. Hon känner att hon äntligen har funnit den saknade pusselbiten – vikten av hur vi rör oss i vardagen och vad det betyder för vårt mående. I detta avsnitt av Walkfeelingpodden berättar hon om sin resa från gymägare till Rörelsecoach.

13: Frågor och svar om löpning

Anton Melin i Walkfeelingpodden

Om avsnittet

Vad är skillnaden för kroppen att gå, jogga eller springa snabbt? Hur blir jag av med löparknä? Går det att springa igen efter en skada?

I det här avsnittet svarar rörelsecoach Anton Melin från Runfeeling på frågor om löpning.

12: Rörelsecoach – ett drömjobb

Jimi Jonsson i Walkfeelingpodden

Om avsnittet

Om du är nyfiken på hur det är att jobba som rörelsecoach i Walkfeeling och Runfeeling är det här avsnittet av Walkfeelingpodden för dig!

Jimi Jonsson har jobbat som rörelsecoach i ungefär ett år och älskar sitt jobb! Han upplever att både han och klienterna växer och lär sig nya saker genom coachingen. Som en bonus mår han bättre i sin kropp än någonsin tidigare, trots att han slutat träna på gym!

11: Alla kan springa!

Anton Melin i Walkfeelingpodden

Om avsnittet

Vill du bli en bättre löpare eller är du intresserad av att hitta glädjen i att springa? Kanske är du nyfiken på om det faktiskt går att komma igång igen efter skador eller smärta.

Rörelsecoach Anton Melin gästar Walkfeelingpodden och berättar om hur Runfeeling fokuserar på alla personers unika sätt att röra sig och hur det påverkar de klienter han träffar.

Sommaren 2020 kommer Runfeeling att synas allt mer och fler coacher utbildas för att ta emot de klienter som vill springa lättare, smärtfritt eller komma igång och jogga.

9: Att lyssna på kroppen

The walking scotsman i Walkfeelingpodden

Om avsnittet

Att “lyssna på kroppen när den viskar” – vad betyder det egentligen? Hur gör man när man lyssnar på kroppen? Hör hur The Walking Scotsman, Murdo Mackay, resonerar kring att lyssna på kroppen.

8: Henrik Trygg – Från smärta till Rom

Henrik Trygg i Walkfeelingpodden

Om avsnittet

För några år sedan kunde Henrik knappt ta sig in i bilen eller gå till mataffären – något som begränsat hans liv och påverkat hans mentala hälsa.

Henrik gästar Walkfeelingpodden och berättar om hur han gjort små justeringar i sina vardagliga rörelser och numera kan både springa och gå utan problem och har fått livsglädje och rörelsefrihet tillbaka.

I november 2019 vandrade han 65 mil på en pilgrimsled från Parma till Rom i Italien.

7: Freedom is possible!

Murdo Mackay i Walkfeelingpodden

Om avsnittet

Oavsett om du är arbetar fysiskt eller på kontor, om du är ung eller gammal, om du vill kunna springa riktigt fort eller gå i mataffären utan att ha ont – det är möjligt för alla att känna en större frihet när de rör sig.

Det menar Murdo Mackay, grundare av Walkfeeling. I det här avsnittet pratar han om frihet, både i livet och i kroppen.

6: The Walking Scotsman

Murdo "The Walking Scotsman" Mackay i Walkfeelingpodden

Om avsnittet

“Genom att arbeta med sitt eget, unika rörelsemönster har vi chans att nå en större potential och uppleva större frihet i kroppen.”

Grundaren av Walkfeeling, Murdo Mackay, pratar med Wivan-Kristina Sandberg om sina upptäckter kring att sättet vi rör oss kan påverka hur vi mår i större utsträckning än många av oss hittills förstått.

5: Tänk om det kan vara enkelt?

Tommy Olausson i Walkfeelingpodden

Om avsnittet

Hur vi rör oss är alltså viktigt, men var kan vi börja för att skapa en förändring i vårt rörelsemönster? Varför kan vissa personer skapa skillnad snabbt medan för andra tar det längre tid att ändra på invanda mönster?

Tommy Olausson, Rörelsecoach och Partner i Walkfeeling pratar tillsammans med Wivan-Kristina Sandberg om en av de viktigaste sakerna vi kan göra för vår hälsa idag.

4: Är det viktigt att lyssna på kroppen?

Tommy Olausson i Walkfeelingpodden

Om avsnittet

Att använda kroppen som den är tänkt ger utrymme för läkning och återhämtning. Det i sin tur gör att vi kan prestera väl när det verkligen behövs – oavsett om det är på arbetet, i idrott eller i vardagen.

Tommy Olausson, Rörelsecoach och Partner i Walkfeeling pratar tillsammans med Wivan-Kristina Sandberg om en av de viktigaste sakerna vi kan göra för vår hälsa idag.

3: Hänger huvudet och fötterna ihop?

Tommy Olausson i Walkfeelingpodden

Om avsnittet

Vilka effekter får det när delarna i ens kropp inte riktigt samarbetar? Kan stelhet, stress, smärta och huvudvärk bli bättre av att vi justerar vårt rörelsemönster i vardagen?

Tommy Olausson, Rörelsecoach och Partner i Walkfeeling pratar tillsammans med Wivan-Kristina Sandberg om konsekvenserna av att ta 10.000 steg om dagen när någon del i kroppen inte fungerar som den ska.

2: Kroppen som ett team

Tommy Olausson i Walkfeelingpodden

Om avsnittet

I ett fotbollslag och på en arbetsplats är det viktigt att samarbetet fungerar, men gäller det också en enskild golfspelare? Om kroppens olika delar samarbetar bättre, hur påverkas helheten då? Rörelsecoach och Partner i Walkfeeling Tommy Olausson pratar tillsammans med Wivan-Kristina Sandberg om vilka fördelarna är med att ha en samspelt kropp.

1: Premiär! HUR rör du dig?

Tommy och Wivan i Walkfeelingpodden

Om avsnittet

I detta första avsnitt av Walkfeelingpodden pratar Walkfeelings Partner och Rörelsecoach Tommy Olausson med Wivan-Kristina Sandberg om hur vi rör oss i vardagen och varför det är så avgörande. Kan det vara så att smärta, stelhet och spänningar faktiskt är bra signaler snarare än indikationer på allvarliga problem?

Andra poddar

Utöver Walkfeelingpodden vill vi även tipsa om att lyssna på Anne Sparre som driver podden 4Health. En podcast om hälsa och hur kroppen fungerar. Vi har medverkat i podden flera gånger:

244: Murdo Mackay – Stress & rörelse

Vad i ditt rörelsemönster skapar stress? Vad kan du göra för att motverka stress med ditt rörelsemönster? Hur manifesterar sig stress i kroppen? Vad är kopplingen mellan stress och rörelse?

Vi pratar med Murdo Mackay om både psykologisk och fysiologisk stress – och kopplingen mellan de båda.

235: Spring/ träna, och återhämta dig samtidigt – så får du mer ut av din träning, med Tommy Olausson

Rörelse och/eller löpning som återhämtning! Hur kan rörelse och träning ge dig återhämtning?! Hur kan du springa och återhämta dig samtidigt?

Detta får du lära dig i dagens avsnitt där du dessutom får suveräna tips på vad du ska tänka på för att få ett bra steg och känna dig lättare när du rör dig.

231: Gå ifrån värk och smärtor med Tommy Olausson

Har du ont? Du kan röra dig ifrån värk – dvs gå bort din värk istället för att vila. Här får du lära dig hur.

Du får konkreta tips och exempel på vad du ska tänka på och leta efter i ditt eget rörelsemönster för att kunna bli fri från smärta i vardagen. Vi pratar bl.a. om problem som artros, hallux valgus och diskproblem. Varför uppstår smärtan och vad kan du göra åt den?

244b: Murdo Mackay – Stress & movement (English)

How can you lower your stress through your everyday movement? And what movement patters should you avoid to not get stressed? What’s the connection between the psychological and the physiological parts of stress?

An interview with Murdo Mackay about the relation between stress and movement.

234: Löpsteg. Tipsen du inte får missa – Så får du ett bra löpsteg och kan känna dig lättare i kroppen, med Tommy Olausson

Supertipsen för ditt löpsteg. Ett kort och koncist avsnitt med fokus på ett bra löpsteg. Hur ska ditt löpsteg vara för att göra dig snabbare, lättare, skadefri och kräva mindre återhämtning?

Hur ska du använda de olika delarna av din kropp för att optimera din löpning?

210: Tommy Olausson – Gå rätt och förändra ditt liv.

Bli smärtfri och rörlig och minska dina stressnivåer med hjälp av rätt rörelsemönster. Har du tänkt på hur du går i vardagen? Och visste du hur mycket det påverkar i din kropp? Idag kommer du att få dig en tankeställare kring hur du bäst skyndar dig till bussen! Och varför din kropp inte mår så bra av en powerwalk!

Massor med konkreta tips för att bli av med värk och förebygga skador! Vi pratar om det inte många av oss tänker på, men som spelar en oerhörd roll för hur vi mår – nämligen vårt steg!

Varför går vi fel? Hur ska vi gå eller springa? Vad kan du göra för att undvika värk? Hur är din gång kopplad till hur stressad du är? Ska vi gå och springa barfota eller med skor? Detta är några av alla frågor som diskuteras i det här avsnittet.

Lär av oss

Vill du spara tid och slippa göra misstagen som vi redan gjort under 20 år och lära dig om kroppen utifrån ett helt nytt naturligt helhetsperspektiv på ett tryggt och säkert sätt? Då har du hittat rätt.

Tommy, Murdo, Camilla och Jenny har ägnat långt över 20 år av sina liv för att hitta nycklarna till människans naturliga rörelser och läkande. Walkfeeling® är resultatet av många års lärande och engagemang. Dom har arbetat med över 10 000 klienter tillsammans världen över.

Man med hund

”Om du lyssnar på din kropp när den viskar, behöver du inte höra den skrika!”

Ordlista

  • Walkfeeling = Gå med känsla eller röra sig med känsla
  • Walkfeela = Tänka på hur man rör sig när man går
  • Runfeela = Tänka på hur man rör sig när man springer
  • Rörelseträning = Förbättra sin känsla och kroppsmedvetenhet i gång, löpning, vardagsrörelser, sport, fritid, ja alla rörelser.
    Finns det rörelse kan den alltid förbättras och optimeras.
  • Rörelsemönster = Motorik = Motor = Det som sätter något i rörelse
  • Rörelseenergi = Det är den energi något föremål har som är i rörelse

Gratis rörelseanalys

Läs vår blogg

Ta del av våra tankar och tips.