Walkfeeling

Vad är det som händer?

The Academy

Tystnaden. Den där bedövande tystnaden när allt stannar.

Som när kollegan för många år sedan, släckte ner i lokalen efter aerobicspasset och fick ta kvällen. Eller som den andra kollegan upplevde när vrålen från läktaren tystnat och det linementdoftande omklädningsrummet var tomt och mörkt. Det blir så tyst så man hör bruset inne i huvudet och nästan tror att det är något som faktiskt låter på riktigt. Men det är inne i kroppen som bruset och oljuden dröjer sig kvar som en svallvåg som inte ger sig. Det tar en lång stund innan örat slutar höra oljudet.

Idag är det stressen och spänningarna i människor som dröjer sig kvar och ställer till det. Och det är inte förrän alla intryck runt omkring avtar och tystnar som man plötsligt blir varse att det känns och händer saker inuti. Om man lyssnar vill säga. För vi är duktiga på att ignorera det nuförtiden. Fram till den tidpunkt när sjukskrivningen är ett faktum. Från 2011 till 2016 ökade sjukskrivningstalen i de 19 mest drabbade branscherna med 20 %. Värsta branscherna är vård, omsorg, sociala tjänster och utbildning. Det diagnosområde som ökade mest är psykiatriska diagnoser såsom depression, utmattning och post traumatiskt stressyndrom. Och det här kostar människo-energi och pengar.

Hur stänger vi då av alla dessa stimuli utifrån som skadar oss inifrån? Ska vi sluta se, höra och ta in? Eller behöver vi intrycken och något annat därtill? Vilan däremellan kanske? Kan vi skapa det där mellanrummet i vardagen där vi får så pass tyst på ”intaget” att kroppen och sinnet inuti får en möjlighet att reflektera och känna av vad som brusar. Vi kanske behöver lära oss hantera det, inte isolera oss. Den korta lilla pausen är en liten, underskattad företeelse. Att stå och hänga en stund och titta ut genom fönstret. Eller promenaden till och från lunchstället. Eller till och från bussen, hemmet och jobbet.

Tänk om man kan låta promenaden bli en återhämtning både i fötter, kropp och sinne. Att gå lite mjukare och långsammare för att tala om för sinnet att kroppen vill något annat. Prova att gå långsamt en längre stund och känn ilska eller stress. Det är rätt svårt. Tänk om det är så att man kan sätta kroppen i en rörelse av tex långsammare, mjukare gång, och på så sätt nå sinnet som lugnar ner sig och stressen avtar? Inget gymkort. Ingen ny oufit från sportaffären. Inga tider att passa. Inga måsten. Bara en lugn skön promenad utan snäckor med musik och prat i öronen. Vila sinnena. Nästan för bra för att vara sant…

Come and take walk in the park together with us!

Bli rörelsecoach

Gör Skillnad För Människor

Walkfeeling Academy kurser och utbildningar är inte som vanliga utbildningar. Hur många träffar du varje dag som ser exakt likadana ut som du? Dina rörelser och personlighet är lika unika som ditt utseende. Vår träning är skapt för att anpassa sig till varje individ, så också utbildningarna. Du kan röra dig lättare, snabbare, friare genom att använda det du har och att vara den du är. Välkommen att ta steget och kroppen tillbaka...

Dela med en vän!

Lämna en kommentar





Share