Walkfeelingpodden

Lyssna på oss – Walkfeelingpodden

Arbetar hela din kropp som ett team? Vad skulle det innebära för dig om den gjorde det? I Walkfeelingpodden funderar vi över vad som är orsak till smärta, stelhet och olika skador, och vad vi själva kan göra för att uppnå en större frihet när vi rör oss.

Förutom här på hemsidan hittar du Walkfeelingpodden där poddar finns, t ex på Spotify eller iTunes.

Kontakta Walkfeelingpodden

Har du frågor eller uppslag på ämnen till framtida avsnitt av Walkfeelingpodden är du välkommen att kontakta oss på podd@walkfeeling.se

Inspelning av Walkfeeling podden

1: Premiär! HUR rör du dig?

Om avsnittet

Hur vi rör oss – påverkar det verkligen hur vi mår?
I detta första avsnitt av Walkfeelingpodden pratar Walkfeelings VD och grundare Tommy Olausson med Wivan-Kristina Sandberg om hur vi rör oss i vardagen och varför det är så avgörande.

Kan det vara så att smärta, stelhet och spänningar faktiskt är bra signaler snarare än indikationer på allvarliga problem?

Signatur: Walking back to happiness med Helen Shapiro.

2: Kroppen som ett team

Om avsnittet

I ett fotbollslag och på en arbetsplats är det viktigt att samarbetet fungerar, men gäller det också en enskild golfspelare? Om kroppens olika delar samarbetar bättre, hur påverkas helheten då? Walkfeelings VD och grundare Tommy Olausson pratar tillsammans med Wivan-Kristina Sandberg om vilka fördelarna är med att ha en samspelt kropp.

”Om du lyssnar på din kropp när den viskar, behöver du inte höra när den skriker.”

podd@walkfeeling.se

Signatur: Walking back to happiness med Helen Shapiro
Tekniker: Ola Dyrhill

3: Hänger huvudet och fötterna ihop?

Om avsnittet

Vilka effekter får det när delarna i ens kropp inte riktigt samarbetar?

Kan stelhet, stress, smärta och huvudvärk bli bättre av att vi justerar vårt rörelsemönster i vardagen?

Tommy Olausson, grundare och Walkfeelings VD pratar tillsammans med Wivan-Kristina Sandberg om konsekvenserna av att ta 10.000 steg om dagen när någon del i kroppen inte fungerar som den ska.

”Om du lyssnar på din kropp när den viskar, behöver du inte höra när den skriker.”

podd@walkfeeling.se

Signatur: Walking back to happiness med Helen Shapiro

Tekniker: Ola Dyrhill

4: Är det viktigt att lyssna på kroppen?

Om avsnittet

Att använda kroppen som den är tänkt ger utrymme för läkning och återhämtning. Det i sin tur gör att vi kan prestera väl när det verkligen behövs – oavsett om det är på arbetet, i idrott eller i vardagen.

Tommy Olausson, grundare och VD för Walkfeeling pratar tillsammans med Wivan-Kristina Sandberg om en av de viktigaste sakerna vi kan göra för vår hälsa idag.

”Om du lyssnar på din kropp när den viskar, behöver du inte höra när den skriker.”

podd@walkfeeling.se

Signatur: Walking back to happiness med Helen Shapiro

Tekniker: Ola Dyrhill

5: Tänk om det kan vara enkelt?

Om avsnittet

Hur vi rör oss är alltså viktigt, men var kan vi börja för att skapa en förändring i vårt rörelsemönster? Varför kan vissa personer skapa skillnad snabbt medan för andra tar det längre tid att ändra på invanda mönster?

Tommy Olausson, grundare och VD för Walkfeeling pratar tillsammans med Wivan-Kristina Sandberg om en av de viktigaste sakerna vi kan göra för vår hälsa idag.

”Om du lyssnar på din kropp när den viskar, behöver du inte höra när den skriker.”

podd@walkfeeling.se

Signatur: Walking back to happiness med Helen Shapiro

Tekniker: Ola Dyrhill

6: The Walking Scotsman

Om avsnittet

“Genom att arbeta med sitt eget, unika rörelsemönster har vi chans att nå en större potential och uppleva större frihet i kroppen.”

Medgrundaren av Walkfeeling, Murdo Mackay, pratar med Wivan-Kristina Sandberg om sina upptäckter kring att sättet vi rör oss kan påverka hur vi mår i större utsträckning än många av oss hittills förstått.

”Om du lyssnar på din kropp när den viskar, behöver du inte höra när den skriker.”

podd@walkfeeling.se

Signatur: Walking back to happiness med Helen Shapiro

Tekniker: Ola Dyrhill

7: Freedom is possible!

Om avsnittet

Oavsett om du är arbetar fysiskt eller på kontor, om du är ung eller gammal, om du vill kunna springa riktigt fort eller gå i mataffären utan att ha ont – det är möjligt för alla att känna en större frihet när de rör sig.

Det menar Murdo Mackay, medgrundare av Walkfeeling. I det här avsnittet pratar han om frihet, både i livet och i kroppen.

podd@walkfeeling.se

Signatur: Walking back to happiness med Helen Shapiro

Tekniker: Ola Dyrhill

8: Henrik Trygg – Från smärta till Rom

Om avsnittet

Hur kan en 35-årig man som levt med konstant smärta i flera år klara av att vandra 65 mil på en månad?

För några år sedan kunde Henrik knappt ta sig in i bilen eller gå till mataffären – något som begränsat hans liv och påverkat hans mentala hälsa.

Henriks gästar Walkfeelingpodden och berättar om hur han gjort små justeringar i sina vardagliga rörelser och numera kan både springa och gå utan problem och har fått livsglädje och rörelsefrihet tillbaka.

I november 2019 vandrade han 65 mil på en pilgrimsled från Parma till Rom i Italien.

”Om du lyssnar på din kropp när den viskar, behöver du inte höra när den skriker.” 

podd@walkfeeling.se

Signatur: Walking back to happiness med Helen Shapiro.
Tekniker: Ola Dyrhill.

9: Att lyssna på kroppen

Om avsnittet

Att “lyssna på kroppen när den viskar” – vad betyder det egentligen? Hur gör en när en lyssnar på kroppen?

Hör hur The Walking Scotsman, Murdo Mackay, resonerar kring att lyssna på kroppen.

”Om du lyssnar på din kropp när den viskar, behöver du inte höra när den skriker.” 

podd@walkfeeling.se

Signatur: Walking back to happiness med Helen Shapiro.
Tekniker: Ola Dyrhill.

10: Camilla Svensson – Fri efter 30 års ryggproblem

Om avsnittet

Under 30 år led Camilla av begränsningar i hur hon kunde och ville röra sig på grund av smärta i ryggen. 10 av de åren var problemen mycket svåra. Genom att träna mage och coremuskulaturen klarade hon ändå av att göra relativt mycket, men allt kom till ett pris.

Sedan hon började träna Walkfeeling har hon mer och mer kunnat slappna av i muskler som faktiskt inte behöver jobba så mycket och istället låta kroppen fungera som den är tänkt. Idag är hon smärtfri och upplever sig fri i kroppen igen!

Camilla Svensson är en av delägarna i Walkfeeling och jobbar som rörelsecoach i Walkfeeling och Runfeeling.

”Om du lyssnar på din kropp när den viskar, behöver du inte höra när den skriker.” 

podd@walkfeeling.se

Signatur: Walking back to happiness med Helen Shapiro.
Tekniker: Ola Dyrhill.

11: Alla kan springa!

Om avsnittet

Vill du bli en bättre löpare eller är du intresserad av att hitta glädjen i att springa? Kanske är du nyfiken på om det faktiskt går att komma igång igen efter skador eller smärta.

Rörelsecoach Anton Melin gästar Walkfeelingpodden och berättar om hur Runfeeling fokuserar på alla personers unika sätt att röra sig och hur det påverkar de klienter han träffar.

Sommaren 2020 kommer Runfeeling att synas allt mer och fler coacher utbildas för att ta emot de klienter som vill springa lättare, smärtfritt eller komma igång och jogga.

 

”Om du lyssnar på din kropp när den viskar, behöver du inte höra när den skriker.” 

podd@walkfeeling.se

Signatur: Walking back to happiness med Helen Shapiro.
Tekniker: Ola Dyrhill.

12: Rörelsecoach – ett drömjobb

Om avsnittet

Om du är nyfiken på hur det är att jobba som rörelsecoach i Walkfeeling och Runfeeling är det här avsnittet av Walkfeelingpodden för dig!

Jimi Jonsson har jobbat som rörelsecoach i ungefär ett år och älskar sitt jobb! Han upplever att både han och klienterna växer och lär sig nya saker genom coachingen. Som en bonus mår han bättre i sin kropp än någonsin tidigare, trots att han slutat träna på gym!

”Om du lyssnar på din kropp när den viskar, behöver du inte höra när den skriker.” 

podd@walkfeeling.se

Signatur: Walking back to happiness med Helen Shapiro.
Tekniker: Ola Dyrhill.

13: Frågor och svar om löpning

Om avsnittet

Vad är skillnaden för kroppen att gå, jogga eller springa snabbt? Hur blir jag av med löparknä? Går det att springa igen efter en skada?

I det här avsnittet svarar rörelsecoach Anton Melin från Runfeeling på frågor om löpning.

podd@walkfeeling.se

Signatur: Walking back to happiness med Helen Shapiro

Tekniker: Ola Dyrhill

14: Jenny Holmgren – “Jag sa aldrig att jag hade ont eller besvär”

Om avsnittet

Från att ha ägt ett gym, utbildat sig till osteopat och drivit egen klinik är Jenny Holmgren idag en av delägarna i Walkfeeling. Hon känner att hon äntligen har funnit den saknade pusselbiten – vikten av hur vi rör oss i vardagen och vad det betyder för vårt mående. I detta avsnitt av Walkfeelingpodden berättar hon om sin resa från gymägare till Rörelsecoach.

podd@walkfeeling.se

Signatur: Walking back to happiness med Helen Shapiro

Tekniker: Ola Dyrhill

Andra poddar

Utöver Walkfeelingpodden vill vi även tipsa om att lyssna på Anne Sparre som driver podden 4Health. En podcast om hälsa och hur kroppen fungerar. Vi har medverkat i podden flera gånger:

244: Murdo Mackay – Stress. Hur du med enkla vardagsrörelser minskar din stress

Vad i ditt rörelsemönster skapar stress? Vad kan du göra för att motverka stress med ditt rörelsemönster? Hur manifesterar sig stress i kroppen? Vad är kopplingen mellan stress och rörelse?

Vi pratar med Murdo Mackay om både psykologisk och fysiologisk stress – och kopplingen mellan de båda.

244b: Murdo Mackay – Stress & movement (English)

How can you lower your stress through your everyday movement? And what movement patters should you avoid to not get stressed? What’s the connection between the psychological and the physiological parts of stress?

An interview with Murdo Mackay about the relation between stress and movement.

235: Spring/ träna, och återhämta dig samtidigt – så får du mer ut av din träning, med Tommy Olausson

Rörelse och/eller löpning som återhämtning! Hur kan rörelse och träning ge dig återhämtning?! Hur kan du springa och återhämta dig samtidigt?

Detta får du lära dig i dagens avsnitt där du dessutom får suveräna tips på vad du ska tänka på för att få ett bra steg och känna dig lättare när du rör dig.

234: Löpsteg. Tipsen du inte får missa – Så får du ett bra löpsteg och kan känna dig lättare i kroppen, med Tommy Olausson

Supertipsen för ditt löpsteg. Ett kort och koncist avsnitt med fokus på ett bra löpsteg. Hur ska ditt löpsteg vara för att göra dig snabbare, lättare, skadefri och kräva mindre återhämtning?

Hur ska du använda de olika delarna av din kropp för att optimera din löpning? Kort, koncist och konkret.

231: Gå ifrån värk och smärtor med Tommy Olausson

Har du ont? Du kan röra dig ifrån värk – dvs gå bort din värk istället för att vila. Här får du lära dig hur.

Du får konkreta tips och exempel på vad du ska tänka på och leta efter i ditt eget rörelsemönster för att kunna bli fri från smärta i vardagen. Vi pratar bl.a. om problem som artros, hallux valgus och diskproblem. Varför uppstår smärtan och vad kan du göra åt den?

210: Tommy Olausson – Gå rätt och förändra ditt liv. Bli av med stress, värk och stelhet.

Bli smärtfri och rörlig och minska dina stressnivåer med hjälp av rätt rörelsemönster. Har du tänkt på hur du går i vardagen? Och visste du hur mycket det påverkar i din kropp? Idag kommer du att få dig en tankeställare kring hur du bäst skyndar dig till bussen! Och varför din kropp inte mår så bra av en powerwalk!

Massor med konkreta tips för att bli av med värk och förebygga skador! Vi pratar om det inte många av oss tänker på, men som spelar en oerhörd roll för hur vi mår – nämligen vårt steg!

Varför går vi fel? Hur ska vi gå eller springa? Vad kan du göra för att undvika värk? Hur är din gång kopplad till hur stressad du är? Ska vi gå och springa barfota eller med skor? Detta är några av alla frågor som diskuteras i det här avsnittet.

Ordlista

  • Walkfeeling = Gå med känsla eller röra sig med känsla
  • Walkfeela = Tänka på hur man rör sig när man går
  • Runfeela = Tänka på hur man rör sig när man springer
  • Rörelseträning = Förbättra sin känsla och kroppsmedvetenhet i gång, löpning, vardagsrörelser, sport, fritid, ja alla rörelser.
    Finns det rörelse kan den alltid förbättras och optimeras.
  • Rörelsemönster = Motorik = Motor = Det som sätter något i rörelse
  • Rörelseenergi = Det är den energi något föremål har som är i rörelse

Läs vår blogg

Ta del av våra tankar och tips.

Lär av oss

Vill du spara tid och slippa göra misstagen som vi redan gjort under 20 år och lära dig om kroppen utifrån ett helt nytt naturligt helhetsperspektiv på ett tryggt och säkert sätt? Då har du hittat rätt.

Tommy, Murdo, Camilla och Jenny har ägnat långt över 20 år av sina liv för att hitta nycklarna till människans naturliga rörelser och läkande. Walkfeeling® är resultatet av många års lärande och engagemang. Dom har arbetat med över 10 000 klienter tillsammans världen över.

Man med hund

”Om du lyssnar på din kropp när den viskar, behöver du inte höra den skrika!”