Walkfeeling

Loading Quotes...
walkfeeling_logo_black-120

Du kan gå och springa med större lätthet, frihet, självförtroende och kontroll. Du kan verkligen det!

Det mest varaktiga förhållandet i ditt liv är det du har med din kropp? Nu är det dax och hitta rörelseglädjen igen!

Din rörelse i vardagen som när du går eller springer är grundläggande för din relation med kroppen. Vardagens rörelser kan påverka din tolerans mot skada, din förmåga att återhämta och läka. Det kan till och med påverka din självkänsla och glädje inför dagens uppgifter.

Walkfeeling har ett intressant uppdrag: att ge människor oavsett bakgrund, åldrar och nivåer av fysisk förmåga möjligheten att lära sig konsten att använda och arbeta med sin kropp, istället för emot den. Att ha förtroende för sin kropp och få uppleva och njuta av de aktiviteter som är mest betydelsefulla.

Men har vi genom livet tappat förmågan att gå och springa naturligt?
Kan det vara så att vi faktiskt aldrig har fått lära oss använda den kropp vi har utifrån hur den naturligt är skapt.

Vår fråga till dig: Är du helt säker på att du använder din kropp på ditt effektivaste sättet och det som är bäst för din kropp?

Är det inte dags att du får uppleva en större frihet, glädje, lätthet, självförtroende och kontroll i din kropp?

Du kan göra det, och vi hjälper dig!

Vi erbjuder

Läs mer i länkarna nedan:

Vanliga frågor

Vad Walkfeelings rörelseträning kan göra för dig?

Varför känner vi så många som har ont, är stressade eller klagar på spänningar i kropparna?
Är vi verkligen skapta för att känna oss inlåsta i våra kroppar?
Nej det är vi inte och det behöver inte vara så!

Att gå och springa är medfödda egenskaper och naturliga rörelsemönster som många av oss har utvecklat sedan födseln. Men livet och samhället har gjort att vi har gått ifrån det logiska, naturliga och medfödda. Vi har ärvt vanor från våra familjer, drabbats av olika skador och skapat nya mönster genom att hålla på med fritidsaktiviteter och sporter.

Du har en kropp som tar dig hela vägen genom ditt liv. Att lära sig att använda den effektivt, respektfullt och intelligent kan ta dig en lång väg mot att återställa och behålla din fysiska förmåga och ta fram det bästa i din kropp.

Syftet med vår rörelseträning är att öka din kroppsmedvetenhet. Att lära dig röra dig naturligt och skonsamt. Att känna in. Att lyssna på kroppen igen. Tänk att kunna gå, springa och hantera vardagen med lättare steg och känna lugn när du vill..

Hur går Walkfeelings rörelseträning till?

Rörelseträning handlar först och främst om att öka din kroppsmedvetenhet. Att lära dig röra dig naturligt och skonsamt. Att känna in. Att lyssna på kroppen igen. 

Träningen går till så att vi går tillsammans och hjälper dig upptäcka vad som är unikt för dig. Vi ställer frågor och har diskussioner som lär dig känna in din kropp, förstå hur din kropp fungerar i rörelse och framför allt det viktigaste, du får lära dig använda din kropp på ett skonsamt och hållbart sätt. Varje träning lär du dig något unikt för just dig som du har nytta av för resten av ditt liv.

"Jag ska börja gå till jobbet, för det finns mycket att upptäcka om kroppen när man går." 
- Markus, 39 ,Revisor 

Du behöver inte ens byta om. Du behöver inga förkunskaper. Det finns inga krav eller förväntningar på prestation. Du börjar där du är! Det handlar om att lära sig använda din kropp på bästa sätt i vardagen och i övriga intressen.

För vem är Walkfeeling?

Gör en comeback från skada,
investera i en hälsosam framtid eller
helt enkelt göra det bästa av dig själv i ditt vardagsliv.

Oavsett vad du gör i ditt liv är Walkfeeling® rätt där med dig, oavsett om du vill sprinta i ljusets hastighet, återkomma efter en skada, spela trummor utan problem, plocka i trädgården eller bara njut av utomhusglädje med familjen. Det handlar om att låsa upp hinder och utforska möjligheter. Det handlar om det mest varaktiga förhållandet i ditt liv... det du har med din kropp.

Walkfeeling® är för människor i alla åldrar. Vi tror på att alla som vill, kan lära sig lyssna på sin kropp och uppleva den på nya spännande sätt. Oavsett vad du tänker om dig själv, som att; jag är för gammal, jag har ont, eller jag har inte tid, så finns det något för dig. Du behöver ju inte ens byta om! Det spelar inte heller någon roll om du tränar mycket eller inte alls. Vilken rörelseträning känner du för:

  • Generell träning - förebyggande rörelseträning eller bara njuta
  • Rehabilitering - rörelseträning för att läka och återhämta sig
  • Sport - För dig som vill förbättra dina prestationer
Walkfeeling är specifikt skapt för dig!

Vi har alla stor kapacitet i våra kroppssystem men har sällan tillgång till den potentialen. Våra hjärnor och kroppar är anmärkningsvärt anpassningsbara och de svarar på vad som helst som vi matar dem, så en balans av rörelse upplevelser hjälper oss att bestämma hur kroppen kommer att må i framtiden.

Rörelseträningen skräddarsys direkt till dig! Som en skräddarsydd kostym. Dina vanor och hur du tar till dig träningen kommer styra utvecklingen. Vi kan inte veta hur du ska reagera innan vi har börjat gå tillsammans. Exempelvis när du ändrar en nuvarande vana i din gång, kommer din kropp reagera och fördela om belastningen i kroppen till en gammal vana som fortfarande är onaturlig.

Du kan vara lugn. Vi är först i världen till att sytt ihop helheten i rörelse. Vi är experter på att skapa en trygg och säker vägledning. Att omprogrammera dina vanor är en process. Det är ingen "one size fit all" eller en quickfix. Om du är öppen för nya tankar kommer du lära dig något vid varje träningstillfälle som du har nytta av för resten av ditt liv.

Allt vi gör är mycket logiskt och baseras på många års erfarenheter inom träning, medicin, vetenskap och hälsa. För hur skulle det kännas för dig om du kunde gå eller springa med lätta steg i vardagen?

Men jag är skadad, är Walkfeeling något för mig?

Nu kan du lära dig gå och läka kroppen samtidigt!
Spelar ingen roll om du är under rehabilitering, ska eller har opererats, man kan alltid ge sig själv bästa förutsättningarna. 

Tänk om kroppen pratar med dig hela tiden genom att skicka olika signaler utifrån vad du gör med den. Men de flesta av oss har aldrig fått lära oss att lyssna på de signalerna! Många pratar om att de känner sig stressade och trötta efter en dag på jobbet. Stela i kroppen när de vaknar på morgonen. Eller får ont i knäna när de springer för att nämna några. Men vad betyder det för kroppen?

Vi söker hjälp med lykta hos terapeuter av olika slag. Från analyserna får vi höra att vi har benlängdsskillnad, platt fot, snett bäcken, kotor som ligger fel, svaga muskler etc får diagnoser som kroniska smärta, triggerpunkter, inflammationer med många olika namn. Lösningarna är kreativa med att du ska bli fixad, med nya skor, iläggsulor, TNS, tejp, nålar, oljor, justeringar, övningar, tips och råd. Men är detta det enda eller bästa svaret?

Det har visat sig att många av oss, har genom åren oskyldigt lyckats skapa ett nedbrytande och försvagande rörelsemönster i vardagen. Som osynligt, dag för dag, steg för steg, kan leda till spänningar, smärta och skador. Det har också visat sig hur du bäst hanterar, förebygger och minskar dessa symtom. För tänk om det kan vara så att man skapar sin egen obekvämlighet utan att vara medveten om det? Det är i så fall fantastiska nyheter och man kan skaffa sig nya hälsosamma vanor.

Välkommen att upptäcka vad som är unikt för dig.

Optimera din träning och återhämtning du redan gör!

Du som tränar löpning, yoga, dans, skidåkning, cykel eller styrketräning etc kommer att kunna få ut mer av din träning. Detta genom att optimera dina egna unika rörelsemönster, komplettera dina kunskaper och skapa nya förutsättningar.

Rörelser i sportsammanhang är resultatet av kropp och sinne i harmoni och alla nödvändiga kroppssystem  fungerar tillsammans i balans. Det spelar ingen roll om du är en skidåkare eller en dansare, en fotbollsspelare eller en sångare, den naturliga kroppen är den samma.

Vad gör du med din kropp de timmarna du inte tränar och hur påverkar det återhämtning och uppbyggnad av dina träningstimmar? Kom ihåg att hjärnan sover aldrig! Exempel - vad påverkar kroppen mest, den timman du tränar, eller de 23 andra timmarna på dygnet...

Vi har även tränat människor med rörelsebegränsningar som rullstolsbundna och amputerade med intressanta resultat. Med Walkfeeling kan du alltid lära dig något nytt, som du har nytta av i din övriga träning.

Mindset som begränsar utveckling av rörelse i livet! Vi hör historierna hela tiden!

"Jag skulle gärna vara ute på cykeln / golfbanan / berget med mina vänner, men jag fortsätter bara att bli skadad."  

"Jag vet att jag kan utöver denna nivå men något i min teknik fortsätter bara att komma i vägen."     

"Jag skulle gärna göra mer med mina barn / barnbarn, men jag är inte säker på min fysiska förmåga."  

"Jag skulle gärna ha ett program som är lätt att göra och får mig att må bättre men jag vet inte vart jag ska börja."  

"Jag är för gammal, så det är för sent, jag får leva med mina smärtor."

"Man blir stelare med åren, så är det bara."

"Jag skulle gärna kunna gå eller springa igen och njuta av upplevelsen, men jag har inte tid."

"Jag kan redan detta, jag gör samma som Walkfeeling."

Vi förstår, och vi vet också att genom att använda kroppen på ett naturligt sätt kan du skapa nya länkar mellan din hjärna och kropp, låsa upp gamla vanor och introducera nya. Om du vill kan du ändra hur din kropp svarar på de utmaningar som livet kasta på dig.

 

Vilka olika delar påverkar våra steg?

Walkfeeling är ingen teknik eller metod. Vi återskapar det naturliga du är född med!
Men det kan i sin enkelhet vara otroligt komplext.

Det finns ändlöst många faktorer som påverkar dina steg när du går eller springer.
Underlag, miljö, skor, styrkan i fötterna, hållningen, relation mellan positionerna i fot, knä, höft, och hela överkroppen, olika hastigheter, vanor i vardagen, trosatser, tidigare skador, rörelsemönster från fritidsaktiviteter, hobbys, sporter, yrken och mycket mer...

Visste du att kroppen bla. är uppbyggd av ca 200 skelettben och 650 muskler. 
När du rör dig naturligt ska alla delar samverka. ALLA! Då känns det lätt och lekfullt.
Men är du verkligen säker på att du använder alla kroppens delar på ditt mest effektiva sätt? 

Du kan vara lugn. Vi är experter på att skapa en trygg och säker vägledning.

Välkommen att prova på och upptäck vad som är unikt för dig.

 

Egenskaper och effekter du är född till när du går:

Gå skonsamt för att förebygga och minska risken för slitage och skador på kroppen.
Läka dina skador, stora som små.
Minska på smärtor genom att förstå rörelseorsaker i vardagen.
Hantera stress och hitta lugnet när du vill.
Stärka muskler och leder för att kunna göra det du vill.
Optimera återhämtning från tuffa dagar på jobbet 
eller kraftfulla prestationer från långa utmaningar.
Lära dig gå, springa och återhämta sig samtidigt.
Träna smartare och prestera bättre.

Ordlista

Walkfeeling = Gå med känsla eller röra sig med känsla
Walkfeela = Tänka på hur man rör sig när man går
Runfeela = Tänka på hur man rör sig när man springer
Rörelseträning = Förbättra sin känsla och kroppsmedvetenhet i gång, löpning, vardagsrörelser, sport, fritid, ja alla rörelser.
Finns det rörelse kan den alltid förbättras och optimeras.
Rörelsemönster = Motorik = Motor = Det som sätter något i rörelse
Rörelseenergi = Det är den energi något föremål har som är i rörelse

Är du intresserad av vår träning?

Kontakta oss så sätter vi gärna av tid och har ett samtal med dig.

Var god ange ditt namn.
Var god ange ett giltigt telefonnummer.
Var god ange ett meddelande.